karya

karya

Tuesday, 15 September 2015

Cover & Sinopsis Dia,...Mr. Perfect Aku!

Alhamdulillah, akhirnya Dia, ..Mr. Perfect Aku! muncul dalam versi cetak.
Inilah Cover dan Sinopsisnya. Semoga kalian terhibur membacanya.

TAJUK : DIA... MR. PERFECT AKU!
PENULIS :  AZIEANA
NO ISBN : 978-967-0907-10-9
HARGA SEMENANJUNG : RM29.00

HARGA SABAH / SARAWAK : RM32.00

DIYA... Mr. Perfect baginya ialah lelaki yang mampu memberi impak besar kepadanya. Tidak semestinya sempurna, kacak, kaya dan bergaya tapi mampu buat hatinya berdebar-debar walaupun dengan hanya pertemuan pertama.

“Abang tak nak desak Diya untuk buat keputusan sekarang. Ambillah seberapa lama masa yang Diya perlukan. Abang akan sabar menunggu kerana sayang dan cinta abang pada Diya tulus dan tak ada tarikh luput...” – Aniq

ANIQ... Dia telah lama memendam rasa. Menaruh harapan agar Diya menjadi miliknya. Baginya Diya membuatkan dia kenal rasa rindu, sayang dan cinta. Dia sentiasa ada saat Diya perlukan seseorang di sisi dan dia juga tidak pernah putus asa menawan hati gadis itu walaupun dia tahu hakikat sebenarnya.

Jodoh itu ketentuan Tuhan.

SHAH... Dia dikatakan berhati beku dan kayu. Sedangkan Hanim, tunangnya pun tidak dia layani. Siapa sangka suatu ketika dulu, saat dia hilang ingatan, dia telah menawarkan diri memperisteri Diya tanpa pengetahuan keluarganya. Diya ditinggalkan tanpa khabar berita kerana saat ingatannya pulih dia tidak ingat apa-apa. Hanya bayangan dua manusia muncul sebagai petanda.

“Kita berdua sebenarnya dah kahwin dan Encik Shah suami saya, suami yang sah.” - Diya

“Kalau you boleh bawa bukti yang kukuh, I akan terima you… no matter what. I akui, I sukakan you... tapi tu bukan bermakna yang I dah jatuh cinta dengan you sekarang.” - Shah

“Saya tahu Encik Shah sukar nak jatuh cinta, tapi saya akan buat Encik Shah jatuh cinta dengan saya.” –Diya

Mampukah Diya meraih cinta Shah? Mampukah dia mengharungi pelbagai dugaan yang melanda untuk memiliki suaminya semula atau akur dengan ketentuan sama ada Shah bukan Mr. Perfectnya?

Monday, 14 September 2015

Yang terindah dari dia! 4



HADI melirik sekilas wajah sendu Aira yang berada di sebelahnya. Gadis itu hanya mendiamkan diri sepanjang perjalanan.
“Aira, awak okey ke?” Hadi bersuara.
Aira menoleh ke sisi. Wajah Hadi di tatap seketika sebelum bibirnya mengorak senyum.
“Aira okey.” balas Aira perlahan.
“Tapi abang nampak macam tak okey je!” kata Hadi agak risau melihat wajah sugul Aira.
`Kesian Aira. Kenapa dia perlu lalui semua ini?` detik Hadi. Rasa simpati dengan nasib Aira dan rasa sayangnya yang tidak terhingga untuk gadis itu muncul seiring saat ini.
“Entahlah…banyak benda yang ada dalam fikiran Aira sekarang. Aira pun tak tahu apa yang akan berlaku di keesokan hari. Apa akan jadi dengan Aira?” kata Aira sambil mengeluh perlahan. Matanya turut berkaca. Hatinya rasa sebak.
“Jadi, Aira serius nak cari orangtua Aira di KL tu?” soal Hadi memandang sekilas ke arah Aira sebelum kembali menumpu perhatian pada jalan raya. Itulah tujuan utama Aira hendak ke Kuala Lumpur sebagaimana yang dinyatakan oleh Halimah padanya semalam.
“Memang Aira terfikir nak cari mereka selepas Aira tahu yang Aira ni cuma anak angkat. Cuma, sejak kebelakangan ni ibu pula yang sarankan Aira cari mereka. Sebenarnya, Aira berat hati nak tinggalkan ibu sebab selama ini dia yang membesarkan Aira dengan baik, ibu curahkan  kasih dan sayangnya yang tidak pernah berbelah bagi antara Aira dan Balqis….” kata Aira menahan rasa sebak. Takkanlah dia nak bagitahu Hadi tentang perbuatan Lajis menjadi sebab utama Halimah mahu dia keluar dari rumah itu. Itu mengaibkan peribadi orang. Walaupun sejahat mana perangai Lajis padanya, takkan sesekali dia memburukan nama suami Halimah di mata orang.
“Apa kata abang tolong Aira. Lagi pun….abang sekarang ni sedang bercuti dan abang pun belajar kat sana. Tak lama lagi abang akan tamat belajar dan abang ingat abang nak cari kerja kat sana. Nanti, bolehlah kita jumpa selalu!” kata Hadi.
“Takpelah….Aira tak nak susahkan abang Hadi…biarlah Aira usaha sendiri.” kata Aira.
“Aira….Aira… Aira pun tahukan macam mana perasaan abang pada Aira. Orangtua abang pun tak ada masalah nak terima Aira dan mereka juga  dah restu kalau abang nak ambil Aira sebagai isteri, malah mereka sanggup hantar pinangan untuk Aira tapi….pakcik Lajis tu terang-terang sudah menolak dengan alasan abang belum habis belajar, belum ada kerja….macam mana abang nak tanggung Aira.” kata Hadi dengan rasa terkilan.
Aira hanya tunduk.
“Abang sebenarnya tak sukakan sikap dan perangai pakcik Lajis tu. Hanya tahu melepak dan goyang kaki aje. Kesian makcik Halimah…” kata Hadi.
“Dah nasib ibu dapat suami macam tu…Aira pun kesiankan ibu.” kata Aira secara tak langsung bersetuju dengan kata-kata Hadi.
“Abang esok-esok tak nak susahkan isteri abang. Abang akan berusaha keras untuk kebahagiaan rumahtangga abang.” kata Hadi.
Aira hanya diam.
“Aira, abang nak Aira tahu yang abang akan sentiasa tunggu Aira.” kata Hadi menyambung kata bila melihat Aira hanya mendiamkan diri.
“Abang Hadi…Aira rasa tak perlulah abang Hadi tunggu Aira. Kalau abang Hadi jumpa seseorang yang abang Hadi suka, abang Hadi terimalah dia…jangan kerana Aira, abang Hadi lepaskan seseorang yang sepatutnya jadi milik abang Hadi…” kata Aira yang tak mahu Hadi menaruh harapan yang tinggi untuk hubungan mereka.
“Kenapa Aira cakap macam tu?...Aira memang tak ada hati dengan abang ke? abang ingatkan selama ini, kasih abang pada Aira berbalas…” kata Hadi sedikit kesal dengan kata-kata Aira.
“Bukan macam tu maksud Aira.  Aira pun sukakan abang Hadi….tapi, suka bukan bererti cinta. Lagi pun, Aira tak nak fikirkan soal tu lagi  buat masa sekarang sebab Aira ada cita-cita yang belum terlaksana….tapi,  Aira harap abang Hadi tak salah faham. Dan kalau di takdirkan yang abang Hadi adalah jodoh Aira, InsyaAllah kita akan berjumpa dan bersatu.” kata Aira.
Hadi menarik nafas seketika. Matanya di pejam sesaat.
“Baiklah, abang akan ingat kata- kata Aira.” kata Hadi.
Sebaik sahaja sampai di stesen bas di pekan, Hadi memakirkan keretanya dan mengeluarkan beg milik Aira. Mereka berjalan bergandingan dan Hadi turut menawarkan diri membeli tiket bas untuk ke Kuala Lumpur walaupun Aira menegah.
“Nah, ini tiket bas.”
“Terima kasih,”
“Dan ini nombor telefon abang. Kalau Aira perlukan pertolongan abang, jangan lupa call nombor ni.” Hadi menulis nombor telefonnya di atas kertas dan di serahkan pada Aira. Aira memandang sekilas nombor itu sebelum memasukkannya ke dalam beg sandang.
“Maaflah, Aira tak ada nombor telefon untuk bagi kat abang Hadi.” kata Aira.
“Tak apa. Abang faham. Simpan elok-elok nombor abang tu. Kalau boleh, hafal sampai ingat…” kata Hadi bersama kenyitan mata nakal membuatkan Aira tergelak kecil.
“Terima kasih sekali lagi atas semua kebaikan abang Hadi pada Aira sepanjang kita kenal. Aira harap, kita akan dapat bertemu semula lain kali.” kata Aira sebelum menaiki bas.
“Hmm….abang pun harap macam tu. Jaga diri Aira bila kat sana nanti. Sentiasa ingatkan Allah dalam apa jua keadaan. InsyaAllah, Aira akan selamat. Abang juga akan sentiasa mendoakan kebahagiaan untuk Aira dan semoga Aira akan cepat bertemu dengan keluarga Aira.” kata Hadi memberi pesanan.
Aira menganggil perlahan. Rasa sebak pula mendengar pesanan itu.
 “Dan ingat satu lagi pesanan abang…..jangan cari jodoh lain ya sebab jodoh Aira dah ada kat depan mata mata Aira sekarang!” kata Hadi. Dalam memberi pesanan sempat pula dia mengusik.
Aira tergelak kecil. Lucu pula mendengar kata-kata Hadi.
“Ingat ya, Aira. Abang serius tau!” kata Hadi lagi. Sebenarnya dia memang serius dalam gurauan tadi.
Aira mengukir senyum manis sehingga menampakkan lesung pipit di kedua-dua belah pipinya yang menjadi hiasan pada wajahnya. Hadi tergamam seketika. Baginya senyuman Aira kali ini begitu cantik dan cukup bermakna buat dirinya.
“Abang akan simpan senyuman Aira tadi sebagai kenangan yang paling indah dan paling istimewa.” kata Hadi membuatkan Aira tergelak lagi.
Bagi Aira, Hadi seorang lelaki yang cukup baik tingkah laku dan budi bahasa. Pasti perempuan yang akan menjadi suri hidupnya nanti akan rasa cukup bertuah dan bahagia.



AIRA meneliti alamat yang tertera pada kertas yang diberikan oleh Halimah petang semalam sebaik sahaja turun dari bas. Kertas yang mengandungi alamat pangsapuri yang di sewa oleh Saadah iaitu kawan Halimah.
Aira mengeluh perlahan. Dia jadi buntu tiba-tiba memikirkan hala tuju. Tambahan pula inilah kali pertama dia menjejak kaki ke bandaraya besar seorang diri. Dengan berbekalkan tawakal kepada Allah, dia nekad yang dia perlu kuat dan tabah mengahadapi kehidupan yang akan mendatang. Tadi dia cuba menghubungi Halimah untuk memberitahu yang dia sudah selamat sampai di Kuala Lumpur tapi telefon public pula rosak. Dan dia sudah membuat keputusan akan menghubungi Halimah selepas ini. Mungkin ada mana-mana telefon public yang boleh di gunakan nanti. Kakinya di atur ke arah deretan teksi yang bersedia untuk memberi khidmat kepada pelanggan. Setelah menyatakan alamat, dia memasukkan beg ke dalam bonet kereta.
“Cik, dah sampai ke tempat yang Cik nak datang.” pemandu teksi itu mematikan tumpuan Aira dari terus melihat pemandangan sekitar. Banyak deretan dan bangunan tinggi dan cantik benar-benar membuatkan Aira kagum dan gerun.
Pemandu teksi itu keluar dari kereta dan mengeluarkan beg Aira dari bonet. Selepas memberikan tambang teksi dan mengucapkan terima kasih kepada pemandu teksi itu, Aira masih lagi berdiri kaku di hadapan  rumah flat. Aira bertanya kepada sesorang yang kebetulan lalu di hadapannya.
“Oh, alamat ni kat tingkat 3, Cik naik ikut sini. Nanti Cik akan jumpa alamat ni.” terang seorang pemuda setelah Aira menunjukkan kertas tadi.
“Terima kasih, encik.” ucap Aira dan terus menjinjing beg pakaiannya. Beg sandang di di betulkan seketika. Sebelum memulakan langkah, bibirnya mengucapkan kalimah bismillah. Sambil itu matanya sempat melirik ke arah jam tangannya. Hampir jam 6.00 petang.
`Harap-harap makcik Saadah ada kat dalam rumahnya. Kalau tak, terpaksalah aku tidur kat kaki lima,` detiknya menahan debar.
Sebaik sahaja kaki Aira berhenti di muka pintu bergril, dia berdiam seketika sambil menarik nafas perlahan. Kemudian tangannya mengetuk perlahan pintu rumah flat itu. Berdebar-debar hatinya menunggu pintu di buka. Entah apakah penerimaan tuan rumah itu padanya nanti. Tidak lama kemudian pintu di kuak perlahan. Seorang wanita dalam usia mencecah usia 50 tahun muncul di muka pintu dengan wajah serius.
“Assalamualaikum.” dengan penuh hati-hati Aira memberi salam.
“Waalaikumussalam, ada apa?” balas wanita itu tetap muka serius membuatkan Aira mula rasa kecut perut.
“Err….betulke ini alamat rumah makcik Saadah, kawan kepada Halimah?” soal Aira teragak-agak.
“Ya, kenapa?’ wanita itu merenung tajam wajah Aira membuatkan Aira menelan liur.
“Saya Aira...er maksud saya, Humairah. Anak angkat Halimah. Dia yang berikan alamat rumah makcik. Katanya, dia dah hubungi makcik untuk maklumkan tentang kedatangan saya ke sini hari ni.” beritaha Aira.
“Oh, jadi  kamu ni anak angkat Halimah ya.” kata Saadah dengan pandangan sinis.
“Ya, makcik.” akui Aira sambil mengangguk kepala,
“Hmmm….masuklah.” pelawa Saadah sambil mendengus kuat.
Aira hanya mampu menelan liur melihat gelagat yang layanan yang diberikan oleh Saadah padanya. Walaupun ini pertama kali mereka berjumpa, Aira sudah boleh buat kesimpulan yang kedatangannya memang tidak di sukai oleh wanita itu. Kalau di fikirkan, elok saja dia cari tempat lain untuk berteduh. Tapi mampukah dia untuk mencari tempat lain dalam masa yang terdekat.
“Siapa nama kamu tadi?” soal Saadah sambil melabuhkan punggungnya di atas kerusi rotan yang dah hampir uzur. Tajam matanya merenung wajah Aira yang masih berdiri di hadapannya. Tidak pula di pelawa duduk.
“Nama saya Humairah, makcik. Panggil aje Aira.” kata Aira dengan rasa setenang yang mungkin.
Saadah mengangguk kepala seketika sambil matanya tajam meneliti penampilan Aira. Dada Aira mula berdebar-debar sambil tekaknya menelan liur.
“Makcik, kalau tak keberatan…..boleh saya tanya?” Aira bersuara.
“Hmmm….apa dia?” soal Saadah acuh tak acuh.
“Makcik tak suka ke saya datang ke rumah makcik?” Aira memberanikan diri bertanya. Mana tahu kedatangannya memang tidak disukai dan disenangi oleh wanita itu bila melihat pada cara dan pandangan matanya. Dia bukannya bodoh tidak dapat menilai semua itu.
“Terus terang aku cakap yang aku sebenarnya tak suka terima tetamu yang aku tak kenal. Mana tahu, mereka tu bukan boleh dipercayai…maklumlah, manusia ni punya banyak ragam. Depan nampak baik, tapi belakang…..macam hantu.” kata Saadah.
Aira hanya mampu diam.
“Kamu serius  nak tinggal di rumah aku ni?” soal Saadah.
Aira mengangguk perlahan.
“Berapa lama kamu nak tinggal kat sini?....rumah aku ni bukan rumah kebajikan. Terima orang sesuka hati. Lagi pun, kamu kena juga fikirkan pasal makan minum yang terpaksa aku tanggung sepanjang kau ada kat sini. Aku ni ada dua orang anak, takkanlah kamu pun aku nak kena tanggung jugak. Aku ni kerja sebagai tukang cuci aje, bukannya pegawai besar yang boleh tanggung semua keperluan kamu kat sini.” kata Saadah dengan suara lantang. Nampak sangat yang dia tu jenis manusia yang berkira.
“Makcik jangan bimbang, saya hanya akan tinggal di sini buat sementara waktu. Saya akan cuba cari kerja dan tempat tinggal yang lain. Kalau boleh, saya tak nak menyusahkan makcik sekeluarga. Sementara saya tinggal kat sini, saya boleh bantu makcik kat rumah. Saya hanya ada sedikit duit simpanan yang dibekalkan ibu kalau makcik nak saya bayarkan.” kata Aira.
“Hmm….aku ni bukannya zalim sangat. Masih ada rasa prikemanusiaan. Buat sementara waktu ni, kau boleh tolong aku kemaskan rumah ni bila aku dan anak-anak pergi kerja. Jangan nak goyang kaki aje bila aku dan anak-anak tak ada.” kata Saadah.
“Baik, makcik.” hanya itu yang mampu Aira suarakan. Dan dia sendiri telah bertekad yang dia tidak akan tinggal lama di sini. Dia akan cepat-cepat cari kerja dan tempat tinggal yang lain. Tak sampai setengah jam dia sampai di rumah ni, dia sudah rasa terbeban. Apa lagi nak tinggal berminggu-minggu atau berbulan-bulan.
“Buat sementara waktu ni kamu boleh kongsi bilik dengan Deeja, anak perempuan aku. Biliknya yang tengah tu, yang depan tu bilik aku dan yang hujung sana tu bilik anak lelaki aku. Ingat sikit, kamu tu anak dara. Rumah aku ada anak lelaki. Jaga sikit tingkah laku kamu. Jangan pandai-pandai nak menggatal tak tentu pasal. Nahas kamu nanti aku kerjakan!” kata Saadah membuatkan nafas Aira benar-benar semput. Serta merta dia teringatkan ayah Lajis. Tapi harap-harap anak Saadah elok perangainya. Dia yakin, kalau ditakdirkan apa-apa yang berlaku nanti, pasti dia yang akan dipersalahkan.



SEPANJANG hari itu, Aira tak duduk diam. Ada-ada saja kerja yang di buatnya. Menyapu, mengelap, membasuh sehinggalah memasak untuk makan malam. Saadah hanya tahu memberi arahan. Matanya tajam merenung setiap tingkah laku Aira.
“Makcik, saya dah siap masak untuk makan malam. Saya minta izin untuk mandi dan solat.” kata Aira mengadap wajah Saadah yang sedang santai di ruang tamu sambil menonton tv.
“Hmm…. pergilah. Kejap lagi anak-anak aku akan balik. Nanti aku panggil kamu makan.” kata Saadah membuatkan Aira mengangguk perlahan sebelum beredar ke bilik yang di kongsi bersama anak perempuan Saadah.
Aira menutup pintu perlahan sebaik sahaja masuk ke bilik kecil itu. Bilik itu menempatkan satu katil bujang, sebiji almari pakaian dan sebuah meja solek. Aira melabuhkan punggungnya di tepi dinding dan menyandarkan tubuhnya di dinding. Terasa lenguh seluruh urat sarafnya. Mengenangkan sikap dan layanan yang diberikan oleh Saadah membuatkan Aira bergenang airmata.
“Ibu, Aira rindukan ibu. Kalau boleh, saat ini juga Aira nak balik. Aira nak jumpa ibu dan Aira nak tinggal bersama ibu. Aira tak sanggup nak teruskan hidup di sini. Di sini bukan tempat untuk Aira. Ibu, kalaulah ibu tahu bagaimana sikap makcik Saadah pada Aira, mesti ibu kecewa. Hari pertama Aira di sini, Aira sudah di dera seperti pembantu rumah yang tidak berbayar.” Aira menyapu air matanya yang semakin laju mengalir keluar.
Setelah penat meratap kesedihan, Aira mencapai beg pakaiannya dan mengeluarkan t shirt lengan panjang dan seluar panjang untuk di tukarkan dengan baju kurung yang di pakainya. Sudah rasa melekit di badan. Tuala juga turut di keluarkan dari beg. Dia keluar dari bilik itu dan menuju ke bilik air. Selesai mandi dan menukar pakaian, dia masuk ke dalam bilik untuk mengerjakan solat maghrib. Di tikar sejadah, Aira memohon kepada Yang Maha Esa semoga memberikannya kekuatan dan ketabahan untuk dia meneruskan hidup.
Sementara menunggu masuk waktu isyak, Aira hanya berkurung di bilik. Setiap sudut bilik itu di  telitinya. Tiada apa-apa yang menarik. Tadi, sempat juga dia mengemas bilik itu. Banyak pakaian  kotor berterabur di tepi bakul kain. Majalah artis juga bersepah di sana sini. Aira mengeluh perlahan. Entah bagaimana agaknya sikap dan perangai anak Saadah nanti. Kalau sama dengan perangai ibunya, memang `masak` dia di buatnya.
Dalam dia mengelamun sendirian, pintu bilik di kuak kasar.
Mata Aira terus terpaku pada figura yang berada di hadapannya. Seorang gadis sedang berdiri di muka pintu sedang merenung wajahnya dengan muka masa.
“Jadi, kaulah yang datang nak menumpang kat sini?” tiba-tiba gadis itu bersuara agak kasar.
Aira hanya mengangguk perlahan. Hatinya jadi gusar tiba-tiba.
Gadis itu melangkah masuk dan terus melabuhkan punggungnya di atas katil bujang. Sempat juga matanya melilau melihat sekitar bilik tidurnya.
`Hmmm….bersih dan kemas!` dalam diam dia memuji suasana di biliknya.
“Kau yang kemas bilik ni?” soal gadis itu lagi.
Aira mengangguk lagi.
“Saya minta maaf kalau apa yang saya buat tidak di senangi oleh awak.” kata Aira. Dia sendiri pun tak tahu nak panggil apa.
“Siapa nama kau?” soalnya tegas sambil merenung tajam wajah Aira.
“Nama saya Humairah, panggil aje Aira.” kata Aira.
“Berapa umur kau?” Aira di soal lagi.
“20 tahun.” beritahu Aira.
“Aku Khadeeja, panggil Deeja. Aku sebenarnya tua sikit dari kau….tapi taku rasa kau tak payahlah nak panggil aku kakak…panggil aje nama Deeja.” kata Deeja mula memperkenalkan diri.
“Baik.”
“Kenapa kau datang sini?....kau tak ada saudara mara lainke selain dari menumpang kat sini?” soal Deeja dengan suara sinis.
“Saya tak ada saudara mara kat sini. Sebenarnya, saya datang sini sebab nak cari keluarga saya…saya minta maaf kalau kedatangan saya ke sini menyusahkan awak dan keluarga awak, Deeja. Saya janji, saya tak akan tinggal lama kat sini.” Aira bersuara sambil menunduk wajah. Rasa sayu kembali menerjah di hatinya saat ini.
Deeja hanya diam.
“Aira, kamu tolong siapkan makan malam.” tiba-tiba suara Saadah memecah suasana.
“Baik, makcik.” Aira segera keluar dari bilik itu untuk menghidangkan makan malam untuk Saadah dan anaknya.

Thursday, 10 September 2015

Dia... Mr. Perfect Aku!

Berita baik untuk semua!
Kepada kawan-kawan yang bertanya tentang DMPA!
Temui Diya dan Shah dalam DIA...MR.PERFECT AKU! bulan September, 2015
 

Monday, 7 September 2015

Jadikanlah dia,...jodohku! 5




QILLA menuju ke kaunter sebaik sahaja kakinya melangkah masuk ke restoran itu. Qilla berdiri seketika kerana gadis yang menjaga kaunter ketika itu sedang melayan pelanggan membuat bayaran.
“Terima kasih, datang lagi.” ucap gadis yang memakai tag nama Rafidah itu.
“Kak Qilla, nak jumpa Pak Majid ya...” tegur Rafidah sambil menghulur senyuman.
“Ya, ayah ada?” kata Qilla.
“Ada, kat bilik dia. Pak Majid baru saja balik dari jumpa kawan...” beritahu Rafidah.
“Okey, kak Qilla jumpa ayah kejap.” kata Qilla.
“Erm....kak Qilla nak makan apa-apa tak. Fidah boleh minta Saiful masakkan...” kata Rafidah.
No, thanks. Kak Qilla belum lapar lagi...” kata Qilla.
Qilla segera naik ke tingkat atas yang dijadikan tempat rehat dan bilik tidur untuk pekerja dan juga pejabat untuk pemilik restoran itu. Dia mengetuk perlahan pintu itu.
“Masuk,” kedengaran suara di dalam memberi kebenaran.
Tanpa berlengah, Qilla segera memulas tombol pintu. Kakinya terus melangkah masuk.
“Assalamualaikum, ayah.” kata Qilla sambil menghadiahkan senyuman pada lelaki yang berusia lewat 50 an itu.
“Waalaikumussalam, anak ayah ni dah lama tak datang menjenguk ayah. Sibuk sangatke?” tegur Encik Abdul Majid sebaik sahaja Qilla berlabuh di sofa yang menjadi ruangan untuk pemilik Restoran Rasa Timur itu bersantai dan melayan tetamu.
“Sibuk macam biasalah....ayah sihat?” Qilla merenung wajah ayahnya yang nampak sedikit susut.
Encik Abdul Majid hanya menguikir senyum sambil mengangguk perlahan.
“Sihat cara orangtua....tak sama dengan sihat cara orang muda kan!” balas Encik Abdul Majid membuatkan Qilla hanya mendiamkan diri.
“Qilla.” panggil Encik Abdul Majid bila di lihatnya Qilla mula termenung.
“Ya, ayah.” Qilla segera merenung wajah ayahnya yang mula melangkah ke arahnya dan terus berlabuh di sisi.
“Bagaimana dengan persiapan kahwin Qilla bulan depan?” soal Encik Abdul Majid sambil merenung wajah Qilla, satu-satunya anak dia bersama arwah Alia.
“Semuanya berjalan dengan baik... ayah tak payah risau, mummy Suraya dah banyak bantu membuat persiapan kawin Qilla dengan Ryan bulan depan.” kata Qilla.
“Maafkan ayah kerana ayah tak banyak bantu Qilla...tapi ingat, kalau Qilla perlukan apa-apa, jangan segan bagitahu ayah. Sebenarnya ayah segan dengan keluarga Ryan....kalaulah arwah ibu Qilla masih ada....tentu Qilla tak akan rasa terabai macam sekarang....maafkan ayah, ya nak.” Encik Abdul Majid memandang wajah Qilla penuh kasih. Memang dia kesal dengan apa yang berlaku. Kalaulah dia mampu mengubah apa yang telah berlaku, pasti dia akan lakukan.
Qilla memegang tangan ayahnya sambil menarik nafas seketika.
“Ayah tak perlu minta maaf. Qilla tahu ayah dah cuba menjadi ayah yang terbaik buat Qilla dan Qilla tak pernah rasa menyesal dengan apa yang telah berlaku....pasti ada hikmah di sebalik semua itu.” pujuk Qilla membuatkan bibir Encik Abdul Majid terukir senyuman.
“Terima kasih sayang,” ucap Encik Abdul Majid sambil memeluk erat tubuh Qilla. Dahi anak kesayangannya di kucup mesra dengan mata yang bergenang.
“Kalau ada masa....Qilla baliklah jenguk rumah kita....dah lama sangat Qilla tak balik. Nak jenguk ayah kat sini pun....susah. Sekali fikir, ayah rasa macam Qilla dah tak sayangkan ayah lagi...” suara Encik Abdul Majid kembali sayu.
“Ayah, bukan Qilla tak nak balik rumah....tapi ayah tahukan kenapa Qilla tak berminat nak balik rumah....” kata Qilla dengan wajah kesal.
Encik Abdul Majid tunduk seketika.
“Tapi....walau apa pun....Qilla mesti balik. Majlis kawin Qilla akan di adakan di situ. Nanti Qilla bagitahulah ayah, apa yang Qilla nak ubah...” kata Encik Abdul Majid.
“Tak perlu ubah apa-apa ayah....biarlah wedding planner yang uruskan semuanya....lagi pun, Qilla tak nak makcik bising....Qilla malas nak gaduh dengan dia pasal hal remeh temeh....Qilla dah penat fikirkan pasal mereka bertiga tu...sekali fikir, lebih elok kalau mereka bertiga tu terus hilang dari rumah tu....hidup menyusahkan orang je...” kata Qilla sambil melahirkan rasa yang terbuku di hati tanpa sedar.
Qilla kembali diam bila menyedari wajah ayahnya mula berubah mendengar kata-katanya tadi.
“Ayah,...Qilla minta maaf kalau kata-kata Qilla tadi menyakitkan hati ayah...memang Qilla redha dengan apa yang berlaku, tapi sebagai manusia…Qilla tak sempurna….” Qilla mencapai tangan ayahnya, di genggam erat seketika.
“InsyaAllah Qilla, sampai masanya ayah pasti akan tunaikan permintaan Qilla.” kata-kata ayahnya membuatkan Qilla tersentak.
“Apa maksud ayah?” soal Qilla agak tercengang.
“Lupakan aje....jom, temankan ayah makan....rasa laparlah pulak....” ajak Encik Abdul Majid.
“Okey, tapi Qilla kena makan sikit aje....” kata Qilla.
“Sikit aje?....dah start dietke?” Encik Abdul Majid tergelak kecil.
“Tak adalah....malam ni, Ryan ajak Qilla makan malam di rumah parent dia...kenalah kosongkan perut. Kalau perut dah kenyang...nanti dia fikir apa pulak...” kata Qilla sambil memeluk lengan ayahnya. Mereka sama-sama berjalan keluar dari bilik itu.
“Jangan lupa, sampaikan salam ayah pada mereka.” pesan Encik Abdul Majid.
“InsyaAllah....”


KEDATANGAN Qilla ke rumah banglo mewah itu di sambut oleh Datin Suraya dengan senyuman. Wanita cantik dan anggun itu segera memeluk erat tubuh Qilla.
I miss you, darling….really-really miss you…” ucap Datin Suraya sambil memegang tangan Qilla.
I miss you too, mummy.” ucap Qilla sambil mengucup tangan wanita itu penuh kasih.
Sejak Qilla dan Ryan sah menjadi tunangan enam bulan yang lalu, Datin Suraya terus meminta Qilla memanggilnya mummy. Dan sikap peramah Datin Suraya itu membuatkan Qilla begitu sayangkannya dan sikap wanita itu juga membuatkan Qilla sentiasa teringatkan arwah ibunya.
“Hmm….patutlah awak asyik kata I miss you….I love you….rupa-rupanya trade mark keluarga awak ya…” bisik Qilla perlahan di sebelah Ryan.
Ryan hanya menayang sengih.
“Jangan-jangan awak ucapkan benda yang sama pada semua perempuan yang awak kenal... …” tiba-tiba Qilla melirik ke arah Ryan.
“Hish…mana ada.  Awak tak payah nak risau....ucapan sayang dan cinta tu,  saya hanya ucapkan pada awak sahaja. Just for you and only you….dan kalau awak nak tahu...mummy pun, bukan senang-senang mummy nak ucapkan perkataan tu kalau mummy tak sukakan seseorang….you are the choose one….sebab tu, mummy betul-betul sayangkan awak…..sekarang ni pun, asyik sebut nama awak je….kadang-kadang, saya pula yang rasa jealous….” balas Ryan.
“Ya lah tu….boleh percayake?” Qilla melirik sekali lagi.
Ryan hanya mengangkat bahu.
Believe it or not….up to you, my dear….” balas Ryan dan terus berlalu meninggalkan Qilla termanggu seketika di ruang tamu.
“Ryan, where is Qilla?” kedengaran suara Datin Suraya menegur anaknya.
“Sayang….come here…” laung Ryan membuatkan Qilla mengeleng kepala dan terus mendapatkan mereka di ruang tamu.
“Amboi, kenapa ni?...dah nak bertukar jadi Tarzan….panggil Qilla macam tu aje….mummy tak pernah ajar anak mummy panggil macam tu tau!” Datin Suraya segera memulas telinga Ryan membuatkan lelaki itu mengaduh kesakitan.
“Alah mummy ni….sakit tau telinga Ryan ni kena pulas….kalau selalu kena pulas macam ni, cacat telinga Ryan nanti….tak pasal-pasal jadi panjang sebelah…..” kata Ryan sambil mengusap-ngusap telinganya akibat kena pulas tadi.
“Memang patut pun mummy buat macam tu….dia selalu buli Qilla tau, mummy…” adu Qilla.
“Ya? hmm….anak mummy ni nak kena tau….Qilla, bagi tahu mummy kalau dia masih lagi buli Qilla, biar mummy piat-piat aje telinganya…” Datin Suraya mengetap bibir membuatkan Qilla terus melepas gelak.
Ryan mula tarik muka masam.
“Sob….sob….sob….sedihnya….mummy dah tak sayangkan Ryan…nantilah, lepas makan ni….Ryan nak pergi cari batu belah batu bertangkup…..biar dia telan Ryan….” Ryan mula buat drama sedih.
Datin Suraya dan Qilla sama-sama beradu ketawa.
“Kalau awak kena telan dengan batu belah batu bertanggung.....nanti bulan depan, saya nak bersanding dengan siapa?” Qilla bersuara.
“Eh, betul juga....itulah...mummy dan Qilla ni....suka sangat buli Ryan...itu sebabnya Ryan merajuk!” kata Ryan dengan nada berjauh hati. Siap buat muka kesian minta simpati lagi.
“Alala….anak manja mummy dah merajuk ya….meh sini mummy pujuk….” panggil Datin Suraya dengan mesra.
Tanpa berlengah, Ryan segera bangun dan duduk di sebelah mummynya, segera tubuh Ryan di peluk oleh Datin Suraya dan dia turut menghadiahkan satu kucupan di dahi Ryan. Melihat kemesraan mereka, mata Qilla tiba-tiba berkaca.
“Sayang, kenapa ni?” tegur Ryan sebaik sahaja melihat Qilla cepat-cepat mengesat matanya dengan tangan.
“Sayang, come here…” panggil Datin Suraya dengan suara lembut sambil menepuk-nepuk sofa di sebelahnya.
Teragak-agak Qilla bangun dan berjalan ke arah wanita itu hingga akhirnya dia melabuh punggung di sebelah mummy Ryan.
“Jangan pernah Qilla rasa keseorangan…mummy sentiasa ada untuk Qilla….mummy dah anggap Qillla ni macam anak perempuan mummy….mummy hanya ada dua orang anak lelaki sahaja dan Qilla….Qilla adalah anak perempuan kesayangan mummy….apa jua masalah, Qilla boleh kongsikan dengan  mummy….” kata Datin Suraya sambil mengucup lembut dahi Qilla membuatkan air mata Qilla terus mengalir.
“Eh, cengengnya awak ni….asyik nangis je….simpanlah air mata tu untuk hari bahagia kita nanti….jangan bazirkan air mata tu untuk benda-benda yang sedih aje….betulkan mummy?” kata Ryan.
Datin Suraya mengangguk perlahan.
“Awak pun sama....suka sangat merajuk. Kalah orang perempuan. Kan mummy!!” balas Qilla tak mahu mengaku kalah.
Datin Suraya tergelak kecil. Suka sangat melihat gelagat mereka berdua. Terhibur hatinya.
“Assalamualaikum.” suara memberi salam membuatkan tiga pasang mata segera menoleh.
“Waalaikumussalam…” jawab mereka bertiga hampir serentak.
“Abang!” Datin Suraya terlebih dahulu bersuara sambil menghulurkan senyuman pada suaminya yang baru muncul. Begitu santai mengenakan kain pelikat dan baju melayu serta berkopiah.
“Apa halnya ni? macam jejak kasih aje….berpelukan bagai….” soal Datuk Ilham kehairanan sambil memandang wajah mereka bertiga meminta penjelasan.
Datin Suraya hanya membalas dengan senyuman.
Mummy ni, daddy….rindu sangat dengan bakal menantu…” usik Ryan.
“Ya ke?....patutlah berpelukan  ni ya….daddy pun rindu juga kat bakal menantu daddy ni….jadi, bolehlah daddy peluk Qilla ni ya!” usik Datuk Ilham membuatkan mata Ryan terbuka luas, begitu juga dengan Qilla.
“Mana boleh, daddy.  Ryan aje yang boleh peluk Qilla…daddy hanya boleh peluk mummy je…” balas Ryan membuatkan mereka yang mendengar terus melepas gelak.
“Tengok tu….cemburu betul orang lain nak peluk buah hati dia…..” usik Datuk Ilham sambil memandang Qilla yang sudah merah mukanya.
“Itu tandanya Ryan betul-betul sayangkan bakal isteri Ryan ni…..” Ryan menaikkan keningnya ke arah Qilla.
“Hmm….Sue, Sue dah bagi tahu along pasal majlis perkahwinan Ryan bulan depan?” tiba-tiba Datuk Ilham memandang wajah Datin Suraya.
“Dah, tapi Sue tak tahu dia dapat balik ke tidak….bukannya abang tak tahu perangai anak sulung abang tu…..asyik dengan kerja 24 jam….bila agaknya dia nak fikir pasal  masa depan dia…” rungut Datin Suraya.
Don`t worry, Ryan akan cuba pujuk along supaya balik raikan majlis perkahwinan Ryan. Kalau dia sayangkan Ryan…dia pasti akan balik….” kata Ryan.
“Datuk, Datin…makan malam dah di siap di hidangkan…”  Mak Leha selaku pembantu rumah muncul di ruang rehat.
“Terima kasih…” ucap Datin Suraya.
“Jomlah, kita makan….lepas ni mummy nak bincang sikit pasal majlis kamu berdua…” kata Datin Suraya sebelum bangun dari sofa, di ikuti oleh mereka yang lain.


AWAK, okey tak ni?” soal Qilla sambil menayangkan baju yang melekat di tubuhnya. Gaun labuh berwarna biru lembut yang nampak simple rekaannya tapi menarik.
Ryan yang sedang membelek contoh-contoh gambar perkahwinan segera menoleh dan merenung seketika penampilan Qilla.
“Okey tak?” aju Qilla lagi.
“Hmm….okey.” jawab Ryan.
“Saya ambil yang ini….” kata Qilla.
Selepas itu Qilla di minta mencuba beberapa helai lagi gaun untuk majlis perkahwinan dan resepsi nanti. Qilla mendapat layanan istimewa kerana pemilik butik ini adalah kawan baik Datin Suraya.
“Ryan, awak okey tak ni?” tegur Qilla sebaik sahaja punggungnya di labuh di sofa bersebelahan tempat duduk Ryan.
Soalan Qilla hanya di balas dengan senyuman.
“Ryan!!” panggil Qilla mula risau bila melihat perubahan pada wajah tunangnya itu.
Ryan segera menoleh dan membalas pandang. Senyuman hambar tetap di hadiahkan untuk Qilla.
“Ryan, muka awak nampak pucat….awak sakit ya,” Qilla mula risau. Wajah tunangnya di renung seketika. Mata coklat yang menawan itu nampak begitu kuyu dan tak ceria. Tangannya mula menyentuh dahi Ryan.
“Ryan, awak demam, dahi awak panas ni…..kita pergi klinik ya….” kata Qilla sambil menyentuh dahi. Kemudian dia memegang tangan Ryan. Sejuk. Dahi panas tapi tangan sejuk. Tanda demam.
“Saya okey, awak jangan risau….” ujar Ryan.
Nope….kita pergi klinik sekarang. Awak tak sihat ni….” Qilla mula menarik tangan Ryan.
No, I`m okay!” kata Ryan dengan suara tegas membuatkan Qilla terkedu seketika. Berubah air mukanya sebaik sahaja mendengar suara Ryan. Apa lagi beberapa orang staf butik termasuk pemiliknya sedang memerhati mereka berdua. Jarang lelaki itu menaikkan suaranya sepanjang mereka kenal.
“Ryan, aunty setuju dengan cadangan Qilla tu…Ryan pergi klinik ya….” pujuk Datin Laila lembut.
Ryan hanya diam dan terus kaku di sofa.
“Qilla, pasal baju-baju tu semua, nanti aunty uruskan dengan Datin Suraya….” kata Datin Laila.
“Baik, aunty. Terima kasih.” kata Qilla.
“Ryan….” panggil Qilla yang dah bersedia untuk beredar.
Ryan akur. Dia bangun.
“Kami pergi dulu, ya aunty.” kata Qilla dan sempat bersalaman dengan wanita anggun itu.
“Hati-hati…” pesan Datin Laila sebelum mereka beredar keluar dari butik ekslusif itu.
“Ryan, bak sini kunci….” Qilla menadah tangan.
“Nak buat apa?” soal Ryan dengan dahi berkerut.
“Saya nak pandu kereta awak.” kata Qilla.
“Tak payah. Saya masih larat.” kata Ryan dan terus berjalan ke arah keretanya.
“Awak tak yakin yang saya boleh pandu kereta mewah awakke?” soal Qilla dengan wajah cemberut.
Ryan mengeluh perlahan.
“Bukan macam tu maksud saya…” balas Ryan serba salah.
“Bak sini, kunci kereta….saya janji saya akan bawa kereta awak dengan cermat….” kata Qilla masih tetap menghulurkan tangannya.
Dengan berat hati Ryan menyeluk poket seluar dan menghulurkan kunci keretanya pada Qilla. Tanpa berlengah, Qilla terus masuk dan menghidupkan enjin kereta Audi Q7 milik Ryan sehingga akhirnya kereta itu berhenti di hadapan sebuah klinik.
See, awak selamatkan….kereta kesayangan awak pun selamat….” kata Qilla sambil mengukir senyum.
Ryan turut mengukir senyum.
Mereka berdua terus keluar dan masuk ke dalam klinik. Tanpa berlengah Qilla terus membuat pendaftaran. Nasib baik pengunjung tak ramai, jadi mereka tak perlu tunggu lama.
Selepas membuat bayaran, mereka kembali ke kereta dan Qilla tetap bertegas yang dia akan memandu dan menghantar Ryan sampai ke rumah.
“Ryan sayang, kenapa ni?” tegur Datin Suraya bila melihat wajah Ryan yang pucat dan tak bermaya.
I`m okay, don`t worry mum. I just need a rest…” kata Ryan dan terus melabuhkan punggung di sofa. Badannya terus menyandar di sofa dan matanya terus di pejam.
“Kenapa tak rehat kat bilik aje…” kata Datin Suraya.
“Kejap lagi…” kata Ryan.
“Ini ubatnya…pastikan awak makan ubat ni….jangan nak skip. Nanti lambat sihat.” kata Qilla sambil meletakkan plastic berisi ubat.
“Kenapa dengan Ryan…apa doktor cakap?” Datin Suraya tetap risau.
He need a rest. Qilla rasa Ryan ni kerja teruk sangat sampai abaikan kesihatan….” kata Qilla.
“Ryan sayang…tolong jaga kesihatan. Minggu depan Ryan dah nak kawin….mummy tak nak perkara buruk berlaku pada Ryan….” kata Datin Suraya melahirkan rasa risau.
“Ryan faham…Ryan cuma nak siapkan kerja Ryan….minggu depankan Ryan nak kawin dan kemudian Ryan terus cuti selama dua minggu. Jadi….Ryan kenalah siapkan kerja Ryan terlebih dulu….” kata Ryan sambil membuka mata. Dia cuba menjelaskan keadaan.
Datin Suraya mengeluh perlahan.
Mummy faham…kerja tu kerja juga tapi kesihatan perlu di utamakan. Lepas kawin nanti….mummy mohon, tolong jangan abaikan Qilla….bila Ryan dah kawin, kerja dah jadi nombor dua….” kata Datin Suraya.
Ryan hanya mengukir senyum. Perlahan-lahan tangan Qilla di capai dan di genggam erat.
“Saya janji….saya akan utamakan awak….” kata Ryan sambil mencium tangan Qilla tanpa mempedulikan pandangan mummynya.
Di sebabkan rasa segan dengan pelakuan Ryan, perlahan-lahan Qilla menarik tangannya dari terus di genggam oleh Ryan.
“Qilla sayang….You are my soul….I want you to know that I love you….I love you so much…” ucap Ryan sambil merenung wajah Qilla yang mula bertukar warna apa lagi kata-kata itu di ucapkan di depan Datin Suraya. Bibir wanita itu mula mengorak senyum.
“Dahlah….seminggu aje lagi….lepas ni, kalau nak lebih-lebih….mummy dah tak kesah…sekarang ni masih banyak pantang larangnya….sekarang, pergi masuk bilik….berehat. Nanti mummy minta Mak Leha masakkan bubur…lepas tu makan ubat….ingat, badan tu nak pakai lama….nak…nak…bila malam pertama nanti…” kata Datin Suraya membuatkan Qilla mula tunduk. Ryan terus mengukir senyum. Wajahnya yang muram dan lemah seketika tadi sudah bertukar ceria.
“Amboi, terus ceria….” usik Datin Suraya sambil tergelak kecil melihat perubahan wajah anak bongsunya itu.
“Yap, rasa lebih semangat. Mujarab betul kata-kata mummy tadi….Ryan nak naik atas dulu…berehat….tak sabar nak jalankan tugas minggu depan….” kata Ryan sambil mengenyitkan matanya sebelum berlalu  membuatkan mata Qilla terus membulat. Datin Suraya sudah tergelak kecil.
“Ryan tu seorang anak yang manja, suka sangat menyakat orang dan suka merajuk….Qilla kena banyak bersabar dengan dia…” kata Datin Suraya sambil memandang wajah Qilla.
“Qilla tahu mummy….Qilla rasa bertuah sangat sebab Qilla menjadi pilihan dia…” kata Qilla.
“Ya, mummy tahu. Ryan tu betul-betul sayangkan Qilla….sejak pertama kali dia jumpa Qilla, dia selalu cerita pasal Qilla pada mummy. Itu sebabnya mummy sayangkan Qilla….Perangai Ryan tak sama dengan perangai abangnya, abangnya seorang yang serius dan suka simpan perasaan sendiri. Tak macam Ryan. Tapi kedua-duanya gila kerja…macam daddy dia orang….” kata Datin Suraya sambil mengukir senyum.
“Macam mana hubungan Ryan dengan along?” soal Qilla yang turut membahasakan anak sulung Datin Suraya dengan panggilan along sebagaimana yang di panggil oleh Ryan.
“Sebenarnya mummy dan daddy panggil nama anak sulung kami dengan nama aje....cuma Ryan saja yang membahasakan abangnya dengan panggilan along.....tapi, elok juga kalau Qilla pun panggil nama along....” kata Datin Suraya membuatkan Qilla mengukir senyum.
Qilla hanya tahu yang Ryan punya seorang abang yang kini berkerja di luar negara. Ryan jarang bercerita pasal abangnya tapi Qilla tahu yang Ryan sayangkan abangnya itu.
“Hubungan Ryan dan abangnya sangat rapat walaupun mereka jarang berjumpa. Nantilah, suatu hari nanti Qilla akan kenal dengan abang kesayangannya tu.” kata Datin Suraya.
“Hmm….Qila dan Ryan dah nak kawin minggu depan…along tak kesahke bila Ryan kawin dulu?” kata Qilla.
“Entahlah…sikap along tu sukar nak di jangka….tapi setahu mummy, along tu dah ada teman wanita. Mummy tak tahu pulak hubungan mereka berdua tu serius atau tidak…tapi, kalau boleh mummy tak nak perempuan tu jadi menantu mummy.” kata Datin Suraya.
“Kenapa mummy tak suka?” soal Qilla hairan.
“Entahlah, sukar mummy nak jelaskan. Mungkin naluri seorang ibu mengatakan bahawa perempuan tu tak sesuai dengan along.” jelas Datin Suraya sambil mengeluh perlahan. Wajahnya muram bila bercerita pasal perempuan itu.
Mummy, sepatutnya mummy restui hubungan mereka. Redha dengan pilihan mereka kerana keredhaan seorang ibu  adalah kunci kebahagiaan untuk anak-anak.” nasihat Qilla lembut.
Datin Suraya hanya ukir senyum.
“Kalau perempuan itu seperti Qilla, pasti mummy akan restu tapi.....masalahnya....dia bukan perempuan macam Qilla.” balas Datin Suraya.
Mummy, setiap orang ada kebaikan dan keburukannya. Tak ada yang sempurna.” pujuk Qilla lagi.
Mummy tahu dan mummy faham. Terima kasih Qilla kerana Qilla sentiasa ada di sisi mummy. Qilla adalah permata hati mummy dan mummy betul-betul sayangkan Qilla.” ucap Datin Suraya. Tangan Qilla di capai dan digenggam erat membuatkan Qilla benar-benar rasa terharu dan bertuah.
“Qilla pun sayangkan mummy. Sayang sangat-sangat. Kalau boleh, Qilla pun nak jadi macam mummy, seorang wanita dan ibu yang terbaik.” tangan Datin Suraya di ciumnya lembut.
Datin Suraya mengukir senyum dan dia benar-benar gembira dengan hubungan mereka.
“Along balik tak raikan majlis kawin kita orang nanti?” soal Qilla ubah tajuk.
 Kalau boleh dia juga nak kenal abang Ryan, pasti orangnya kacak macam Ryan. Maklumlah mereka berdua tu anak kacukan. Datin Suraya ni sebenarnya berasal dari UK. Sebelum berkahwin dengan Datuk Ilham, Datin Suraya atau nama asalnya Stephenie telah memeluk Islam selama tiga tahun. Datin Suraya dan Datuk Ilham berkenalan ketika mereka sama-sama belajar di universiti yang sama. Sikap dan keperibadian Datin Suraya yang suka merendah diri dan bersikap sopan itu berjaya menarik perhatian Datuk Ilham yang ketika itu memang di sukai ramai perempuan. Dan bagi Datin Suraya, sikap berterus terang Datuk Ilham untuk memilikinya membuatkan dia rasa yakin bahawa Datuk Ilham ikhlas mahu memilikinya, malah dia dapat melihat bahawa Datuk Ilham adalah  seorang lelaki yang begitu berpegang pada agama dan dia juga yakin bahawa lelaki itu mampu membimbingnya dengan baik ke arah jalan kebenaran. Mereka terus berkahwin di sana setelah mereka sama-sama tamat pengajian. Selepas itu Datin Suraya terus di bawa pulang ke Malaysia. Jarang Datin Suraya balik ke tempat asalnya kerana orangtuanya telah meninggal dunia akibat kemalangan  dua tahun selepas dia mengahwini Datuk Ilham.
 “InsyaAllah…abang kesayangan Ryan tu akan balik nanti. Mengamuk Ryan nanti kalau abangnya tak balik…” Datin Suraya tergelak kecil mengingatkan ugutan Ryan pada abangnya.
Mummy, Qilla rasa elok Qilla balik sekarang….” kata Qilla.
“Ya lah….Qilla jangan risau. InsyaAllah semuanya akan berjalan dengan lancar….kita doakan ya….” kata Datin Suraya.
Qilla mengukir senyum.
“Esok Qilla akan balik rumah ayah…nak buat persiapan mana-mana yang patut.” kata Qilla.
“Sampaikan salam mummy pada ayah dan makcik Qilla ya…” kata Datin Suraya.
“InsyaAllah…” Qilla terus menyalami tangan wanita anggun itu dan terus menujuk ke keretanya yang diparkir tidak jauh dari kereta milik Ryan.