Followers

Bicara

Assalamualaikum dan salam sejahtera,
Terima kasih saya ucapkan buat pengunjung yang sudi mengunjungi blog ini. Blog ini di wujudkan sekadar untuk berkongsi rasa dengan anda. Saya hanyalah insan biasa yang punya banyak kelemahan dan masih perlu tunjuk ajar.
Di harapkan apa yang di paparkan di sini menarik minat anda untuk mengunjungi lagi dan memberi sokongan untuk saya terus berkarya.

Saturday, 17 March 2012

Kabus Kasih -prolog



“ MAAFKAN  saya Ain, saya tak boleh terima awak sebagai isteri saya.  Saya berkahwin dengan awak pun kerana dipaksa. Saya tak pernah terfikir untuk memikul tanggungjawab ini sekarang….lagi pun saya masih lagi muda, banyak benda yang belum saya lakukan….saya baru saja habis belajar, belum pun bekerja.  Bagaimana saya nak menanggung hidup awak! Diri saya sendiri pun masih belum terurus!”
Ain hanya tunduk. Punggungnya masih tetap utuh di atas katil yang berhias sederhana. Tidak menampakkan suasana bilik pengantin baru.  Ain memengang kemas bucu katil yang dihias dengan cadar berwarna biru lembut. Lelaki yang baru saja bergelar suami itu turut berlabuh di atas katil, membelakanginya.  Seingat Ain, hanya dua kali saja dia memandang wajah lelaki itu. Itu pun hanya sekilas pandang. Ketika upacara membatalkan air sembahyang tadi dan ketika lelaki itu melangkah masuk ke biliknya. Ain tak peduli apa jua tanggapan lelaki itu padanya. Tidak menjadi kudis dan dia sedikit pun tidak terasa hati. Mereka berkahwin bukan kerana kerelaan masing-masing. Mereka berkahwin kerana terpaksa. Jadi , Ain tak kesah kalau lelaki itu membencinya. Malah  sedikit pun lelaki itu tidak mahu memandang wajahnya walaupun ketika lelaki itu mencium dahinya seketika tadi.
“ Saya faham perasaan awak. Saya dan orangtua awak tidak akan menyalahkan awak.  Selepas ini terpulang pada  untuk membuat apa saja keputusan. Saya terima dan saya redha kiranya awak rasa melepaskan saya adalah satu keputusan yang terbaik untuk awak!” kata Ain tenang.
Lelaki itu bangun, langkahnya segera menghala ke tingkap yang masih terbuka biarpun waktu malam sudah lama menjelma. Ain dapat mendengar keluhan perlahan dari bibir lelaki itu. Entah apa yang sedang bermain di fikirannya ketika ini.
“ Baiklah. Kalau itu kata awak….saya akan tinggalkan awak. Awak boleh bina hidup baru awak sendiri, begitu juga dengan saya. Cuma….saya bimbangkan ayah saya….”
Ain sempat memandang ke arah lelaki itu yang sedang membelakanginya. Begitu bencikah lelaki itu padanya sampaikan tidak sanggup bertentang mata. Kalau nak dikatakan tentang tanggungjawab. Dia juga boleh mempertikaikannya. Bukan dia yang menginginkan perkahwinan ini. Sedikit pun dia tak pernah mengimpikan perkahwinan ketika ini. Dia baru saja berusia 18 tahun. Masih muda untuk memengang title sebagai seorang isteri. Dia juga punya cita-cita dan matlamat hidup. Banyak benda yang ingin dicapainya sebelum memikirkan soal rumahtangga.
“ Awak jangan bimbang tentang ayah awak. Nanti saya akan bicarakan dengannya dan percayalah , dia tak akan salahkan awak kalau awak memutuskan tali ikatan ini. …memang betul kata awak, kita berdua boleh bina hidup masing-masing tanpa perlu bergantung antara satu sama lain. Saya ada cita-cita dan hasrat yang belum saya laksanakan, begitu juga dengan awak. Saya harap selepas ini, antara kita tak akan wujud sebarang hutang.  Awak baliklah ke pangkuan keluarga awak….dah lewat malam ni. Saya dah mengantuk!”
 Ain merasa begitu tenang ketika menuturkan kata-kata itu. Buat masa sekarang dia hanya mahu menyelesaikan hal ini bersama lelaki yang baru menikahinya. Hal-hal lain yang bakal timbul biarlah difikirkan kemudian.
“ Terima kasih Ain kerana ketulusan hati awak dan maafkan saya kerana tinggalkan awak dalam keadaan dan suasana yang begini!” lelaki itu melangkah menghampiri Ain yang sedang tertunduk. Entah kenapa saat ini dia pula yang belum bersedia untuk bersemuka dengan lelaki itu. Kalau boleh selepas ini dia tidak mahu dibayangi dengan wajah lelaki itu.
Ain memejam mata. Ada sedikit debaran di dada saat lelaki itu sedang berdiri di hadapannya.
 Saya juga ingin ucapkan terima kasih pada awak kerana memahami keadaan saya. Dan saya mohon maaf, kerana saya….awak terpaksa lalui semua ini.  Saya doakan awak akan sentiasa bahagia!” ujar lelaki itu.
“ Saya pun harap awak juga bahagia…” balas Ain.
Buat seketika mereka saling berbalas pandang seketika sebelum sama-sama mengukir senyum. Lelaki itu tiba-tiba tunduk dan mencium perlahan dahi Ain  sebelum berlalu tanpa sepatah kata membuatkan gadis itu benar-benar terkesima. Ain hanya mampu memandang lelaki itu pergi dengan perasaan yang sukar dijelaskan.
“ Maafkan saya….” Hanya itu yang mampu Ain suarakan dengan mata yang berkaca.
Tegakah dia untuk melupakan semua yang berlaku dalam sekelip mata itu.
“ Aku mesti lupakan semua ini….anggap saja semua ini tak pernah berlaku” Ain berikrar penuh semangat. Dia mesti lupakan lelaki yang  pernah menjadi suaminya hanya untuk beberapa  detik sahaja. Mesti. Anggap saja apa yang berlaku sebentar tadi hanya sebagai mimpi.  Bermula esok, dia akan memulakan hidup baru.
*************

5 comments:

  1. best gak...good job writer...sambung lagi ye..hehe

    ReplyDelete
  2. permulaan yg sad..suke cite airmata ni..but writer..novel2 yg lain jgn biar tergantung ye?

    ReplyDelete
  3. tq...suke sgt sbb ada yg sudi baca...insyaAllah cite lain xkan diabaikan...

    ReplyDelete
  4. The story sounds interesting but when are you going to continue the previous story which is sebenarnya saya cinta dia??? Miss it so much .. waiting patiently n I hope you continue ASAP Fr Aida "Perth"

    ReplyDelete
  5. waah .. citer baru! suke tapi nk tau mane citer Sebenarnya aku cinta dia!
    apa pon ... good luck writer ... if SACD nk di cetak pls tolong war kn ye!

    -easylife

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...