Followers

Bicara

Assalamualaikum dan salam sejahtera,
Terima kasih saya ucapkan buat pengunjung yang sudi mengunjungi blog ini. Blog ini di wujudkan sekadar untuk berkongsi rasa dengan anda. Saya hanyalah insan biasa yang punya banyak kelemahan dan masih perlu tunjuk ajar.
Di harapkan apa yang di paparkan di sini menarik minat anda untuk mengunjungi lagi dan memberi sokongan untuk saya terus berkarya.

Friday, 16 March 2012

Di Penghujung Rindu 9



S
ARAH sedang menyikat rambut bila pintu bilik di buka. Hafiz muncul dengan wajah keletihan. Sarah terus menyikat rambutnya seolah-olah tidak mempedulikan kemunculan suaminya sedangkan hatinya sarat dengan pertanyaan. Tanpa menghiraukan Sarah, Hafiz terus merebahkan badannya di atas katil.
“ Abang Hafiz tidur kat mana malam tadi?” tegur Sarah sambil memusingkan tubuhnya. Sambil itu sempat dia meneliti penampilan Hafiz pagi itu. Memakai kemeja biru dan seluar hitam.
“ Aku tidur di hotel” balas Hafiz dengan mata terpejam.
“ Tidur di hotel…kenapa?...rumah ni tak ada bilik ke?...kan selama ini abang Hafiz tidur di sini, kenapa membazirkan wang dengan tidur di hotel. Apa kata mama dan papa kalau dia tahu hal ni!” kata Sarah.
“ Boleh tak kalau kau tak membebel pagi-pagi…kau ingat aku teringin sangat nak tidur sebilik dengan kau!” sergah Hafiz yang sudah pun bangun dari pembaringan. Merah mukanya membalas pandangan Sarah.
“ Maaf…lain kali Sarah tak akan tanya ke mana abang Hafiz pergi dan apa jua urusan yang abang lakukan…..” kata Sarah.
“ Hmm…bagus…tak perlu aku nak ingatkan lagi!” Hafiz tersenyum.
“ Oleh kerana kita dah buat perjanjian, kita perlu tunaikannya….abang Hafiz juga tak perlu masuk campur dalam apa jua urusan Sarah, dan abang Hafiz tak perlu tahu apa yang Sarah lakukan. Jadi, Sarah tak perlu minta izin untuk lakukan apa saja yang Sarah mahu…adilkan!” Sarah pula mengukir senyum. Puas. Sebaliknya Hafiz kedengaran dengusan kasar dari Hafiz.
“ Memang kau bebas lakukan apa yang kau mahu tapi kau kena ingat, walau apa pun yang kau lakukan…kau  tu isteri aku dan dah jadi tanggungjawab kau untuk menjaga maruah aku terutama sekali depan mama dan papa!” Hafiz bersuara tegas. Kalau boleh dia tak mahu kalah pada Sarah. Bagi Hafiz, Sarah adalah isterinya yang sah walaupun tanpa kehendak dan kerelaannya.
“ Isteri….isteri pada nama!” Sarah merungut dalam diam.
“ Pakaian abang Hafiz  tu… Sarah dah letak dalam almari!” Sarah bersuara bila Hafiz bangun dan mencapai tuala.
Hafiz segera membuka almari pakaian, hanya beberapa helai pakaiannya sahaja tersusun di situ. Yang lain masih berada di dalam biliknya. Pasti ini adalah saranan dari mama.
Sebaik sahaja Hafiz menghilang di bilik air, Sarah terus keluar dari bilik itu.
Sarah membantu kak Salmah menghidangkan sarapan walaupun di tegah oleh pembantu rumah itu
“ Mama…papa…jom sarapan…” pelawa Sarah sebaik saja wajah pasangan itu muncul di ruang makan.
“ Mana Hafiz…takkanlah tak bangun lagi…” Datin Ruzaini bersuara sambil memandang wajah Sarah seolah –olah memberi isyarat supaya Sarah memanggil Hafiz.
“ Masa Sarah turun tadi, abang Hafiz dalam bilik air…kejap lagi dia turun…” balas Sarah.
Tersenyum lebar Datin Ruzaini melihat sarapan pagi yang terhidang dia di atas meja. Nasi lemak bersama sambal kerang, udang dan bilis. nampak menyelerakan.
“ Hmm…nampak sedap…” Datuk Syafiq Rahman pula bersuara.
“ Apa yang sedap…” tiba-tiba kedengaran suara Hafiz.
Lelaki itu muncul dengan mengenakan t`shirt dan seluar track hitam. Rambutnya yang masih basah itu di sikat. nampak segak dan segar penampilannya.
“ Lauk ni Sarah yang masak…beria-ria dia nak masak walau pun saya tak bagi…” ujar Salmah.
“ Ya….apa tunggu lagi…jom kita rasa! mama tahu masakan Sarah pasti sedap” tak sabar rasanya Datin Ruzaini mahu menikmati nasi lemak itu. Sarah hanya tersenyum menerima pujian itu. Sempat pula dia melirik ke arah Hafiz yang berada di sebelahnya untuk mengetahui reaksi lelaki itu. Nampaknya dia hanya buat muka selamba.
Tanpa berlengah mereka terus mencedok nasi lemak ke dalam pinggan.
“ Sedap…!” puji Datuk Syafiq Rahman.
“ Fiz….tambah lagi….” Datin Ruzaini bersuara bila mendapati pinggan Hafiz sudah licin.
Tanpa di suruh, Sarah terus mencedok nasi dan meletakkannya di pinggan Hafiz. Tanpa sebarang kata, Hafiz terus mencapai lauk dan terus menikmatinya.
“ Jangan segan nak puji masakan isteri…pujian suami untuk isteri adalah asas kasih sayang dan kerukunan rumahtangga. Tak rugi kalau kita memuji dan memberi  ucapan terima kasih atas apa yang di lakukan oleh isteri kerana ia adalah satu ucapan yang cukup bermakna…” Datuk Syafik Rahman memandang wajah Hafiz.
“ Dan bagi seorang isteri….apa yang dia lakukan hendalkah dengan ikhlas…jangan semata-mata mahu mendapat balasan…” Hafiz pula menjawab.
“ Sudahlah….tak baik kalau kita asyik bertekak di hadapan rezeki….” Datin Ruzaini cuba mencari jalan penyelesaian. risau pula kalau perdebatan itu terus berpanjangan. Sarah hanya mampu mendiamkan diri. tak berani hendak mencelah.
Selesai sarapan, Hafiz berehat di halam rumah sambil membaca suratkhabar. Sementara Sarah terus masuk ke biliknya untuk menukar pakaian.
“ Mama…Sarah pergi dulu..” Sarah menghampiri Datin Ruzaini yang ketika itu duduk bersantai bersama Hafiz. Datuk Syafik Rahman  baru saja menghilang di bilik bacaan.
“ Dah minta kebenaran Fiz?” soal Datin Ruzaini sambil melirik ke arah Hafiz yang nampak begitu leka membaca suratkhabar. sedikit pun tidak mempedulikan kemundulan Sarah.
“ Belum…” Sarah teragak-agak menjawab.
“ Sebagai isteri, ke mana jua Sarah pergi mesti mendapat keizinan suami!” kata-kata mamanya membuatkan Sarah terdiam.
“ Abang Hafiz…Sarah keluar dulu ya!” Sarah bersuara.
“ Hmm…” balas Hafiz tanpa memandang wajah Sarah.
Sarah mencium tangan mamanya sebelum berlalu pergi. Rasa serba salah pula dia nak mencium tangan Hafiz bila mengenangkan sikap endah tak endah lelaki itu. Datin Ruzaini hanya mampu mengeleng kepala melihat sikap anak lelakinya itu. Baru saja sehari mereka mendirikan rumahtangga. Bagaimanakah mereka akan menjalani kehidupan pada hari-hari yang seterusnya. Dia mula pening kepala.
**********

SEBAIK saja Toyota Viosnya di parkir, Sarah terus mengatur langkah ke satu bilik selepas bertemu dengan gadis yang bernama Suraya. Sarah mengetuk beberapa kali pintu yang tercatat nama Pn. Hasnah binti Abd Malik .
“ Masuk!”
“ Sarah…apa khabar, sayang?” Wanita yang berada di bilik itu terus menyambut kedatangan Sarah dengan senyuman diiringi  pula dengan pelukan erat.
“ Baik, bu….ibu sihat?” Sarah bersuara selepas pelukan dilepaskan.
“ Ibu sihat…maaf, ibu tak dapat hadir majlis perkahwinan Sarah semalam sebab ibu pulang ke Kuala Kangsar, ada saudara yang sakit” Pn. Hasnah memohon maaf.
“ Tak mengapa….Sarah datang sebab Sarah rindukan adik-adik di sini, dah hampir sebulan Sarah tak menjenguk mereka sebab sibuk dengan persiapan kawin!” beritahu Sarah sebaik saja dia di pelawa duduk.
“ Ibu nak ucapkan selamat pengantin baru….!”
“Terima kasih, bu!”
“ Kenapa datang seorang….suami Sarah tak datang sama, boleh juga ibu berkenalan dengannya!”
“ Lain kali Sarah bawa dia jumpa ibu, dia ada hal sebab tu tak dapat datang….tapi dia kirim salam buat ibu!” terpaksalah Sarah berbohong semata-mata tidak mahu ibu angkatnya berperasangka buruk.
“ Adik-adik Sarah semuanya rindukan Sarah….mereka gembira sangat bila dapat tahu Sarah  kawin!” beritahu Pn. Hasnah.
“Hmm….Sarah pun rindukan mereka” ujar Sarah.
“ Jom…kita jumpa mereka…” pelawa Pn. Hasnah.
Belum pun sempat mereka membuka pintu, Suraya terus terjah masuk dengan wajah kalut membuatkan Sarah dan Pn. Hasnah tercengang kerana terkejut.
“ Sue, ada apa ni?...kalut semacam aje?” Pn. Hasnah terus bertanya.
“ Puan, Syikin demam teruk, badannya panas sangat…sejak dari tadi asyik meracau…. saya takut Puan!” serta merta wajah anak kecil berusia 5 tahun terbayang di ruang mata Pn. Hasnah.  Anak kecil itu baru sebulan di tempatkan di rumah Anak-Anak Yatim Seri Permata selepas kematian kedua orangtuanya dalam kemalangan dan tiada saudara mara yang mahu membelanya.
Mereka bertiga terus begegas ke asrama. Dalam perjalanan, mereka bertembung dengan Pak Hamid bersama seorang anak muda.
“ Puan…” terus Pak Hamid menegur.
“ Oh…nasib baik doctor cepat sampai….ibu betul-betul terkejut tadi bila Suraya bagi tahu yang Syikin demam teruk!”
“ Kalau macam saya kena cepat-cepat tengok keadaannya…” kata Doktor muda itu.
Mereka terus mengatur langkah laju ke asrama yang menempatkan kanak-kanak perempuan. Doktor itu segera menjalankan tugasnya sambil diperhatikan oleh Sarah dan Pn. Hasnah . Suraya  terus berlalu kerana perlu melaksanakan tugasnya sementara Pak Hamid di minta oleh Sarah mengambil beberapa cenderahati untuk diberikan kepada kanak-kanak di situ.   Setiap kali dia mengunjungi tempat itu, Pasti dia membawa buah tangan untuk mereka. Itu salah satu sebab Sarah amat disayangi oleh kanak-kanak di situ.
“ Sarah, kenalkan… ini Dr. Jeffri” Pn. Hasnah menghampiri Sarah yang ketika itu sedang membahagikan ole-ole pada kanak-kanak di situ.
“ Sarah…” Sarah menghulurkan tangan dan segera di sambut oleh doctor muda itu.
“ Jeffri, panggil aje Jeff…” doctor itu memperkenalkan diri.
“ Dr. Jeff ni ganti  tugas Dr. Azlina ya!” ujar Sarah. Setahunya Dr. Azlina yang memberi rawatan untuk anak-anak yatim di sini secara sukarela sejak beberapa tahun yang lalu.
“ Ya, Dr. Azlina minta saya ambil tugasnya di sini sebab beliau telah bertukar ke hospital Pahang” beritahu Dr. Jeff.
“ Ini adalah kunjungan Dr. Jeff yang ke dua  di sini, kali pertama dia datang ke sini dua minggu lepas….” beritahu Pn. Hasnah.
“ Oh. …ya ke?”
“ Sarah dan Dr. Jeff berbuallah ya….ibu ada hal yang perlu  diselesaikan!” Pn. Hasnah meninggalkan mereka bedua. Dr. Jeff turut membantu Sarah mengagihkan beberapa cenderahati untuk kanak-kanak di situ yang masih sabar menunggu di barisan.
“ Boleh I tanya you sesuatu?” Dr. Jeffri terus memandang wajah Sarah. ketika itu mereka duduk santai di ruang rehat.
“ Apa dia?” tanya Sarah.
“ You ni pekerja di sini ke?....maksud I….rupa you ni tak macam orang melayu tapi you nampak selesa dengan suasana di sini….nampak semua kanak-kanak yang berada di sini begitu seronok berjumpa dengan you!”
 Bagi Jeffri, ada sesuatu istimewa pada gadis itu. Walaupun pertama kali mereka bertemu, tapi dia cukup senang berada di samping gadis itu. Bukan hanya memiliki wajah yang menarik, tapi bersikap penyayang terutama sekali pada kanak-kanak.
“ I bukan pekerja di sini tapi tempat ini banyak memberi kenangan untuk I, di sinilah I pernah di besarkan sebelum diambil oleh keluarga angkat I semasa I berumur 6 tahun. Kalau I ada kelapangan, I akan sentiasa berkunjung ke sini…kanak-kanak yang berada di sini memerlukan kasih sayang dan perhatian dari kita,  lagi pun dalam Islam kita di galakkan membuat kebajikan terutama pada anak yatim!”  kata-kata Sarah membuatkan  Jeffri tergamam. Memang dia tidak menyangka bahawa gadis yang berada di sebelahnya ini pernah menumpang kasih di sini tapi bagaimana dia boleh di tempatkan di sini.  Di manakah orangtuanya yang sebenar berada ketika ini.
“ Sekarang ni dah masuk waktu lunch…apa kata I belanja you sebagai tanda persahabatan antara kita bermula hari ini!” kata Jeffri.
“ I minta maaf sebab terpaksa menolak pelawaan you…mungkin kita boleh keluar makan lain kali….I dah janji untuk makan bersama keluarga!” Sarah terpaksa menolak ajakan itu walaupun jauh di sudut hati dia senang berada bersama doctor muda itu.
“ Sarah…”
“ Ya”
“Maaf kalau mulut I ni lancang bertanya….tapi I rasa I perlu tahu kebenaran ni supaya I tak tersalah anggap!” serba salah Jeffri mahu bertanya, apatah lagi bila Sarah terus terpaku menatap wajahnya.
“ Tanyalah….” Sarah tergelak kecil. Lucu pula melihat wajah Jeffri yang nampak keresahan itu.
Are you married?” akhirnya terluah juga bertanyaannya bila menyedari bahawa cincin bermata berlian tersarung di jari Sarah.
“ Yap….I baru aje kawin semalam!” akui Sarah sambil tersenyum. Begitu juga Jeffri.
“ Hmm…nampaknya I melepas nak bersanding dengan you atas pelamin!” Jeffri tiba-tiba ketawa.
“ Nak buat macam mana, kita lambat dipertemukan!” ujar Sarah berseloroh membuatkan wajah Jeffri kemerahan.
He`s very lucky…suatu hari nanti I harap dapat berjumpa dan berkenalan dengan suami you!” kata Jeffri.
“ InsyaAllah….” hanya itu yang mampu diucapkan oleh Sarah bila membayangkan sikap Hafiz.
“ Rasanya I patut pulang sekarang, lain kali kita jumpa lagi….seriously, I `m happy to see you!” Itulah yang dirasai oleh Sarah sebelum beredar dari tempat itu. dia perlu berjumpa dengan Pn. Hasnah sebelum pulang.
Jeffri hanya memerhati setiap langkah yang di atur oleh Sarah. Sayang sekali gadis itu sudah di miliki.
*************

DATUK Syafiq Rahman memberi cuti  dua minggu untuk Sarah dan Hafiz meraikan perkahwinan mereka. Malah dia sanggup menaja semua perbelanjaan untuk mereka berbulan madu ke mana saja tapi sampai hari ini tiada sebarang maklum balas dari mereka berdua.
Sarah melangkah masuk ke dalam rumah ketika orangtuanya sedang bersantai di ruang tamu sambil menonton tv. Sarah terus melabuhkan punggung di sofa selepas mencium tangan kedua orangtuanya.  Suasana dalam rumah kembali sunyi kerana Luqman bersama Marsha dan dua anaknya sudah pulang ke Switzerland semalam. Kalau tak, pasti riuh  dengan bunyi gelak tawa dua orang anak comelnya, Amira yang berusia 2 tahun dan Arif yang berusia 4 tahun itu.
“ Sarah dari mana ni?....sejak dari tengahari tadi mama tak nampak batang hidung!” Datin Ruzaini memandang wajah Sarah.
“ Sarah keluar shopping dengan Tuty!” jawab Sarah.
Shopping?...betulke?...tapi tak satu barang pun yang mama nampak Sarah bawa balik!” kata-kata Datin Ruzaini membuat Sarah menelan liur.
“ Er…. barang Sarah tertinggal dalam kereta Tuty, terlupa nak ambil tadi..” balas Sarah selamba.
Datin Ruzaini terus merenung wajah Sarah, ada kelainan pada wajah itu. nampak muram dan resah. Apa sebenarnya yang berlaku pada menantunya itu.
Salmah, pembantu rumah muncul dengan membawa mangkuk besar berisi bubur kacang. Kemudian dia muncul lagi dengan menatang mangkuk kecil dan juga minuman untuk mereka yang bersantai di situ.
“ Abang Hafiz mana? kereta dia ada kat luar!” Sarah  memandang wajah mamanya yang sedang menceduk bubur kacang untuk papa.
“ Tadi ada kat atas….dia pun baru balik, katanya keluar jumpa kawan. Kejap lagi turunlah tu atau Sarah nak pergi panggilkan….!” Sarah terdiam, serba salah mendengar kata-kata itu.
“ Tak payah…!” Sarah tersentak mendengar suara Hafiz dan dia tidak menyangka bahawa lelaki itu akan muncul secara tiba-tiba.
“ Abang Hafiz nak makan bubur, Sarah cedokkan!” pelawa Sarah.
“ Hmm….” hanya itu jawapan yang keluar dari mulut Hafiz.
Selepas menceduk bubur, mangkuk di letakkan di atas meja berhadapan dengan Hafiz. wajah lelaki itu nampak segar selepas mandi, hanya badan Sarah yang rasa melekit kerana berpeluh dan dia memang rasa keletihan kerana asyik berpusing di sekitar Mall tadi. Hanya sehelai blause saja yang di belinya. itu pun setelah di leter oleh Tuty.
“ Apa yang kau nak beli sebenarnya ni? kaki aku dah naik lenguh asyik berjalan dan tangan aku juga lenguh membibit barang. Kau yang ajak aku keluar untuk shopping tapi alih-alih aku yang berhabis duit!” rungut Tuty. Sarah tetap buat muka selamba. Sebenarnya dia sekadar mahu menenangkan fikiran dengan melihat fenomena. Kalau dia berada di rumah, pasti akan berhadapan dengan Hafiz. Lagi pun papa yang tidak mahu Hafiz pulang ke rumahnya selepas perkahwinan mereka.
“ Sarah!”
“ Sarah!”
Sarah terpingga-pingga bila namanya di panggil oleh Datuk Syafiq Rahman.
“ Er….papa panggil Sarah?” Sarah menggelabah tiba-tiba membuatkan Hafiz yang berada di sebelahnya sudah tersenyum. Mungkin lucu melihat wajahnya yang kelam-kabut di sergah ketika asyik mengelamun tadi.
“ Mengelamun ya!” usik papa sambil tersenyum.  Sarah hanya tunduk menyembunyikan rasa malu.
“ Kamu berdua ni dah seminggu jadi suami isteri….papa harap kamu berdua dah merancang untuk pergi berbulan madu….pilih aje ke mana destinasi yang korang berdua mahu tuju…papa akan uruskan semuanya. Ini sebagai hadiah dari papa untuk korang berdua!” kata-kata yang baru saja keluar dari mulut Datuk Syafiq Rahman membuatkan Sarah dan Hafiz saling berpandangan buat seketika.
Nak pergi berbulan madu? Selama seminggu mereka diijabkabulkan sebagai suami isteri belum sekali pun mereka tidur sekatil. Inikan pula mahu pergi berbulan madu. Papa dan mama mereka juga tahu hakikat itu bila mama terserempak dengan Hafiz yang baru keluar dari biliknya.
“ Hafiz, kenapa tak tidur di bilik Sarah?” berkerut dahi Datin Ruzaini memandang wajah Hafiz.
“ Fiz ada bilik sendiri, buat apa nak kongsi!” selamba aje jawapan itu keluar dari mulut Hafiz membuatkan mamanya tercengang, kebetulan Sarah juga baru membuka pintu biliknya.
“ Apa nak jadi dengan korang berdua ni…pening kepala mama!” Datin Ruzaini mendengus sambil mengeleng kepala.
“ Kami tak pernah merancang pun untuk pergi berbulan madu di mana-mana. Tak ada maknanya kalau kami pergi berbulan madu kalau hati masing-masing tiada sefahaman!” Hafiz bersuara mematikan lamunan Sarah seketika tadi.
“ Persefahaman boleh terjalin bila-bila masa sahaja….cuma kamu berdua yang tak mahu mencubanya. Papa rasa dengan pergi berbulan madu, kamu berdua boleh merapatkan hubungan dan mengenali hati masing-masing tanpa sebarang gangguan!” jelas Datuk Syafiq Rahman memberi nasihat.
Sarah lebih suka mengambil sikap berdiam diri. Biarlah Hafiz yang membuat apa saja keputusan. Dia sendiri pun tak kesah sama ada pergi berbulan madu atau tidak. Tiada bezanya. Hafiz yang dulu dan sekarang tak ada bezanya. Tetap dengan sikap ego, angkuh dan sombong.
“ Untuk memahami hati masing-masing, tak semestinya dengan cara berbulan madu….kita tak perlulah nak mengikut adat tu semua, lainlah kalau kami berdua ni kawin atas dasar cinta….” Hafiz menempelak. Tak mahu mengaku kalah.
Datuk Syafiq menarik nafas panjang. Pening kepalanya mahu menangani sikap dan perangai Hafiz. Seringkali mahu menang. Sedangkan siang malam dia berdoa agar anaknya yang satu ini akan berubah sikap. Dia dan isterinya turut menegur Hafiz yang masih membahasakan dirinya aku selepas disahkan menjadi suami Sarah.
“Hafiz, tak elok membahasakan diri tu aku dengan isteri….nanti orang ingat mama dan papa tak pernah mengajar Hafiz adab sopan….tak ada salahnya kalau kita bersikap baik dan bertoleransi dalam menjalinkan hubungan…” tegur Datin Ruzaini bila Hafiz begitu kasar membahasakan dirinya aku bila berhadapan dengan Sarah.  Bukan dia tak pernah tegur, sebelum mereka berkahwin pun Datin Ruzaini pernah menegur. Tapi Hafiz tetap Hafiz. Tetap dengan prinsipnya yang tak pernah menerima kewujudan Sarah dalam keluarganya.
“ Mama dan papa ni selalu saja mencari salah Fiz, macamlah apa yang Sarah buat semuanya betul….pasal panggilan pun nak ambil kesah!” kata Hafiz.
“ Itu adalah sebagai permulaan sesuatu hubungan…lain kali mama tak nak dengar Fiz bahasakan diri Fiz tu aku lagi, ingat…” kata mamanya lagi.
So, mama rasa panggilan apa yang sewajarnya Fiz gunakan bila berhadapan dengan isteri Fiz tu?”  sengaja Hafiz nak mengenakan mamanya.
“ Abang…itukan panggilan yang sepatutnya…Fiz nikan sengaja nak kenakan mamakan!” Datin Ruzaini terus mencubit lengan Hafiz yang sudah mengukir senyum. Kemudian dia ketawa membuatkan mamanya menarik muka masam.
“ Yalah…mama puas hati….?”  Hafiz memeluk bahu Datin Ruzaini membuatkan mamanya terus tersenyum.
Mereka terus menikmati makan petang.
“ Sarah, mama rasa elok Sarah tinggal bersama Fiz…bukan mama dan papa nak menghalau Sarah dari rumah ni. Kan lebih elok kalau Sarah dan Fiz tinggal bersama untuk mengeratkan hubungan kamu berdua!”
Hafiz dn Sarah tersentak. Dalam hati masing-masing penuh dengan pelbagai andaian. Betulke terori itu boleh diterima pakai? Bolehkah hubungan mereka berdua menjadi rapat dengan tinggal bersama di dalam satu rumah? Sedangkan selama 20 tahun ini hubungan mereka tetap begitu, tak ada sebarang perubahan.
“ Mama, buat sementara waktu…biarlah Sarah tinggal di sini dulu. Lagi pun Fiz perlukan masa untuk terima perubahan ini!” akhirnya Hafiz bersuara. Kali ini giliran mama dan papanya pula saling berpandangan.
Sebaliknya bagi Sarah, dia turut mempersetujui kata-kata Hafiz itu. Dia juga belu bersedia untuk menerima perubahan ini.
“ Habis tu….makan pakai Fiz macam mana?...sekarang Fiz kena sedar yang Fiz bukan lagi hidup bujang, tapi dah beristeri dan ada tanggungjawab.  Seharusnya suami isteri hendaklah tinggal bersama. Apa gunanya ikatan perkahwinan kalau tidak tinggal bersama, lainlah kalau korang berdua ni nikah gantung!” Datin Ruzaini bersuara agak tegas. Geram betul dengan sikap Hafiz. Masih tak boleh terima hakikat yang dia dan Sarah sudah pun menjadi suami isteri.
Datuk Syafiq Rahman tidak bersuara, tapi matanya tetap tajam merenung wajah Hafiz tapi Hafiz tetap buat tak peduli. Tahu sangat yang papanya sedang mengawal kemarahan atas sikapnya itu. Dan Sarah pula, sejak dari tadi asyik diam membisu. Sajalah tu nak tunjuk baik. Ikut aje semua saranan mama dan papa. Kalau tak melibatkan aku tak apa, tapi dalam hal ini aku turut terlibat sama.  Hafiz mendengus dalam diam.
“ Mama dan papa tak boleh nak salahkan Fiz, bukannya Fiz yang nak kawin….Fiz di paksa…setidak-tidaknya Fiz akur pada kemahuan mama dan papa tapi tak bolehke mama dan papa consider dengan kehendak Fiz?” kata Hafiz.
Datuk Syafiq Rahman dilihat sedang menggaru –garu dahinya, mungkin juga memikirkan keberangkalian itu. Itulah pendapat Hafiz bila di lihat papanya tidak bersuara.
“ Mama dan papa mahu Fiz dan Sarh kawin sebab kami nak korang berdua hidup bahagia. Tidak semestinya ikatan perkahwinan tanpa cinta akan membuat pasangan itu derita. Mama dan papa dulu pun berkahwin bukan atas dasar cinta, orangtua kami yang menjodohkan kami…tapi sampai sekarang kami bahagia. Fiz yakinke yang Fiz boleh bahagia kalau berkahwin dengan gadis pilihan Fiz sendiri?”
Hafiz tertunduk mendengar kata-kata mamanya. Secara tak langsung dia cuba memikirkan kata-kata mamanya. Bahagiakah hidupnya nanti kalau dia memilih salah seorang dari gadis-gadis yang pernah didampinginya sebagai isteri?  gadis-gadis yang hanya tahu menikmati keseronokan, yang ingkar pada suruhan Allah. Gadis –gadis seperti itu mampukah melahirkan anak-anak yang baik untuknya? Anak-anak yang bakal mendoakan kesejahteraan untuknya di dalam kubur dengan bacaan ayat suci al-Quran.
“ Kita jangan terlalu berfikiran negative terhadap sesuatu yang kita sendiri tak pasti apa kesudahannya. Perkahwinan adalah merupakan satu ikatan yang suci antara dua insan dan kebahagiaan sesebuah rumahtangga akan kita perolehi sekiranya kita benar-benar yakin dan berusaha untuk mencapainya. InsyaAllah, kita akan berjaya memperolehinya kerana Allah akan sentiasa menolong hambaNya!” sampuk Datuk Syafiq Rahman dan secara tak langsung mematikan hujjah Hafiz.
Sarah sempat melirik ke arah Hafiz di sebelah, ingin melihat sejauh mana reaksi lelaki itu yang telah begelar suami untuknya. Dan ternyata Hafiz hanya diam membisu dan hanya menundukkan wajah.
“ Beginilah, buat sementara waktu …papa cadangkan hari minggu Sarah akan tinggal bersama Fiz…bolehlah korang berdua habiskan masa bersama dan hari-hari biasa, Fiz boleh balik sini selalu. Ingat, sekarang ni Fiz dah ada isteri, ada tanggungjawab….jadi, jangan sesekali buat perkara yang tidak senonoh lagi. Papa tak mahu mendengarnya dan papa nak ingatkan juga, jangan sesekali cuba meruntuhkan ikatan perkahwinan ini, …papa tak benarkan!”
Sarah dan Hafiz sekali lagi saling berpandangan. Serta merta mereka teringatkan perjanjian yang telah dibuat antara mereka sebelum ini.  Bolehkah perjanjian itu terlaksana?
************

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...